POPIS PNEUMATIKY - co znamenají čísla na Vaší pneumatice
popis
specifikace
205
nominální šířka pneumatiky v milimetrech (205 mm)
55
poměr nominální výšky pneu k nominální šířce v procentech=profil pneumatiky v % šířky (55%)
R
typ konstrukce kostry ("R" radiální, "D" diagonální, "B" bias belted)
16
nominální průměr příslušného disku v palcích-vnitřní průměr pneu 16"
91
index nosnosti (numerický kód "91"=615kg) dle tabulky (viz.níže)
V
index rychlosti (kód abecedy "V"=240km/h) dle tabulky (viz.níže), používané pneumatiky by měly mít vždy stejný nebo vyšší rychlostní index, než je nejvyšší povolená konstrukční rychlost automobilu (dle TP), čím vyšší index rychlosti, tím je směs pneumatiky měkčí (aby pneu měla lepší přilnavost při vyšších rychlostech) a je většinou použito tužší kostry bočnice pro lepší vedení
TUBELESS
TUBELESS = bezdušová / TUBETYPE = dušová
M+S
MUD+SNOW (=bláto+sníh) pneu určená pro zimní provoz
RF
REINFORCED = zesílená kostra
ostatní
- šipka symbolizující směr otáčení
- upozornění na druh materiálu a počet vrstev na běhounu (Tread) a na boku (Sidewall)
- DOT kód-označení, které vydává americký dopravní úřad a poskytuje informaci o závodě, kde byla pneumatika vyrobena a o jejím provedení, poslední tři čísla jsou vyhrazena pro vyznačení týdne a roku výroby (např.číslo 529 značí, že pneumatika byla vyrobena v 52.týdnu roku 1999)
- označení TWI (Tread Wear Indicator) připomíná umístění značky signalizující, že vzorek běhounu je již ojetý
- označení FR (=flange rib) ochrana alu ráfku před poškozením při najetí k obrubníku
TABULKA DOPORUČENÉ ŠÍŘKY RÁFKU DLE ROZMĚRU PNEUMATIKY
pneumatika
šířka ráfku
pneumatika
šířka ráfku
pneumatika
šířka ráfku
pneumatika
šířka ráfku
pneumatika
šířka ráfku
série 80
série 70
série 65
série 60
série 55
145/80 R10
3.5 - 5.0
145/70 R12
4.0 - 5.0
155/65 R13
4.0 - 5.5
175/60 R13
5.0 - 6.0
195/55 R14
5.5 - 7.0
135/80 R12
3.5 - 4.5
145/70 R13
4.0 - 5.0
165/65 R13
4.5 - 6.0
185/60 R13
5.0 - 6.5
185/55 R15
5.0 - 6.5
145/80 R12
3.5 - 5.0
155/70 R13
4.5 - 5.5
165/65 R14
4.5 - 6.0
205/60 R13
5.5 - 6.5
195/55 R15
5.5 - 7.0
155/80 R12
4.0 - 5.0
165/70 R13
4.5 - 6.0
175/65 R14
5.0 - 6.0
175/60 R14
5.0 - 6.0
205/55 R15
5.5 - 7.5
135/80 R13
3.5 - 4.5
175/70 R13
5.0 - 6.0
185/65 R14
5.0 - 6.5
185/60 R14
5.0 - 6.5
205/55 R16
5.5 - 7.5
145/80 R13
3.5 - 5.0
185/70 R13
5.0 - 6.5
195/65 R14
5.5 - 7.0
195/60 R14
5.5 - 7.0
215/55 R16
6.0 - 7.5
155/80 R13
4.0 - 5.5
165/70 R14
4.5 - 6.0
185/65 R15
5.0 - 6.5
175/60 R15
5.0 - 6.0
225/55 R16
6.0 - 8.0
165/80 R13
4.0 - 5.5
175/70 R14
5.0 - 6.0
195/65 R15
5.5 - 7.0
185/60 R15
5.0 - 6.5
245/55 R16
7.0 - 8.5
165/80 R13
4.0 - 5.5
185/70 R14
5.0 - 6.5
195/65 R15
5.5 - 7.0
195/60 R15
5.5 - 7.0
175/80 R13
4.5 - 6.0
195/70 R14
5.5 - 7.0
205/65 R15
5.5 - 7.0
205/60 R15
5.5 - 7.5
165/80 R14
4.0 - 5.5
205/70 R14
5.5 - 7.5
215/65 R15
6.0 - 7.5
215/60 R15
6.0 - 7.5
175/80 R14
4.5 - 6.0
195/70 R15
5.5 - 7.0
215/65 R16
6.0 - 7.5
225/60 R15
6.0 - 8.0
185/80 R14
4.5 - 6.0
225/60 R16
6.0 - 8.0
185/80 R14
4.5 - 6.0
235/60 R16
6.5 - 8.5
165/80 R15
4.0 - 5.5
Série 50
Série 45
Série 40
Série 35
Série 30
195/50 R15
5.5 - 7.0
195/45 R14
6.0 - 7.5
225/40 R14
7.5 - 9.0
245/35 R17
8.0 - 9.5
265/30 R19
9.5 - 10.5
205/50 R15
5.5 - 7.5
195/45 R15
6.0 - 7.5
215/40 R16
7.0 - 8.5
215/35 R18
7.0 - 8.5
275/30 R19
9.5 - 11.0
225/50 R15
6.0 - 8.0
215/45 R15
7.0 - 8.0
225/40 R16
7.5 - 9.0
225/35 R18
7.5 - 9.0
275/30 R20
9.5 - 11.0
185/50 R16
5.0 - 6.5
195/45 R16
6.0 - 7.5
205/40 R17
7.0 - 8.0
245/35 R18
8.0 - 9.5
195/50 R16
5.5 - 7.0
205/45 R16
6.5 - 7.5
215/40 R17
7.0 - 8.5
255/35 R18
8.5 - 10.0
205/50 R16
5.5 - 7.5
225/45 R16
7.0 - 8.5
235/40 R17
8.0 - 9.5
265/35 R18
9.0 - 10.5
225/50 R16
6.0 - 8.0
245/45 R16
7.5 - 9.0
245/40 R17
8.0 - 9.5
275/35 R18
9.0 - 11.0
235/50 R16
6.5 - 8.5
215/45 R17
7.0 - 8.0
255/40 R17
8.5 - 10.0
285/35 R18
9.5 - 11.0
205/50 R17
5.5 - 7.5
225/45 R17
7.0 - 8.5
265/40 R17
9.0 - 10.5
295/35 R18
10.0 - 11.5
215/50 R17
6.0 - 7.5
235/45 R17
7.5 - 9.0
225/40 R18
7.5 - 9.0
235/35 R19
8.0 - 9.5
235/50 R18
6.5 - 8.5
245/45 R17
7.5 - 9.0
235/40 R18
8.0 - 9.5
245/35 R19
8.0 - 9.5
255/45 R17
8.0 - 9.5
245/40 R18
8.0 - 9.5
255/35 R19
8.5 - 10.0
245/45 R18
7.5 - 9.0
275/40 R18
9.0 - 11.0
275/35 R19
9.0 - 11.0
255/45 R18
8.0 - 9.5
285/40 R18
9.5 - 11.0
245/35 R20
8.0 - 9.5
245/40 R19
8.0 - 9.5
255/35 R20
8.5 - 10.0
255/40 R19
8.5 - 10.0
POPIS RÁFKU - definice hlavních parametrů ráfku (např.8Jx17 ET35 5/100/57,1)
popis
specifikace
8
šířka disku v palcích 8"
J
typ patice (pro téměř všechny alu "J")
17
nominální průměr příslušného disku v palcích (1palec=25,4mm)
ET
ET (einpresstiefe=zális) v milimetrech, vzdálenost dosedací plochy kola od pomyslné roviny dělící šířku kola - neboli jak hluboko zapadne kolo do blatníku (čím větší je hodnota ET, tím více kolo zapadne ke středu vozu), hodnota u většiny alu kol pro evropské vozy se pohybuje okolo 35mm
5
počet šroubů (děr v ráfku)
100
průměr roztečné kružnice upevňovacích šroubů
57,1
průměr centrovací díry (CB=center bore - v nákresu "CB"), je udáván v mm a prakticky každý výrobce automobilů používá jiný, v praxi to znamená, že kola sice mohou mít stejnou rozteč, ale nemusí být dobře vycentrovaná a pak hází a auto vibruje, použití jednoho typu disku na více značek vozů umožňují středové kroužky
Neméně důležitou roli při výběru či záměně kol je rozměr pneumatik. Každé vozidlo má přesně dán vnější průměr kola (pneumatiky). Znamená to, že při výměně pneumatiky za jiný rozměr (například použijeme-li disk většího rozměru - z původních plechových disku o průměru 14" na hliníkové 15"), je důležité zachovat stejný obvod pneumatiky. Čím větší disk bude použit, tím nižší profil pneumatiky musíme namontovat. Například vyměníme-li sériový disk 6Jx14 s pneumatikou 185/60 R14 za disk 7Jx15, musíme namontovat nižší pneumatiku např. 195/50R15, aby zůstal vnější obvod stejný.
silika
Silika je náplň do gumárenských směsí na bázi oxidu křemičitého, který nahrazuje saze. Výhodou siliky proti sazím je, že silika způsobuje v gumárenské směsi menší vnitřní tření, resp. ztrátovou energii a tím snižuje valivý odpor pneumatiky. Směsi s vysokým obsahem siliky na rozdíl od sazí tvrdnou až při výrazně nižších teplotách (až -30 stupňů), čímž zabezpečují dosáhnutí požadovaných vlastností především v zimních podmínkách.
tlak vzduchu, doporučené huštění pneu
Tlak vzduchu musí odpovídat předepsané hodnotě. Je ji možno nalézt v pokynech pro provoz vozidla (na vnitřní straně víčka nádrže nebo na štítku na prahu/slopku vozidla). Na kolik přesně nahustit Vaše pneumatiky, případně zjistit jaký je doporučený rozměr pneumatik pro Váš automobil, Vám pomůže tato tabulka. Tento tlak se rozumí pro studenou pneumatiku a nesmí být v žádném případě v minusové toleranci. Např.v provozem zahřáté pneumatice je tlak zvýšen. Proto není dovoleno snižovat tlak v teplé pneumatice, tím by mohl tlak klesnout pod minimální hranici. Tlak vzduchu musí být každých 14 dní překontrolován, přitom nezapomeňte na náhradní kolo. Kontrolu proveďte vždy jen na studené pneumatice. Provozem podhuštěné pneumatiky se kolo silně zahřívá a vnitřně poškozuje. To při vyšších rychlostech může vést k separaci běhounu a dokonce k náhlému úniku tlaku - roztržení. Vnitřní poškození se dodatečnou korekcí tlaku již neodstraní.
najíždění na obrubník
Obrubníky by měly být přejížděny pomalu a pokud možno v kolmém směru. Vyvarujte se najíždění na příkré a ostré obrubníky! Najetí pod ostrým úhlem nebo rychlý náraz na obrubník nebo kámen může vést ke skrytým poškozením, které se projeví později. Vzniká nebezpečí dopravní nehody náhlým únikem tlaku při vysoké rychlosti. Pneumatiky mají svoji vnitřní "paměť".
poškození pneumatik
Pneumatiky je třeba pravidelně kontrolovat se zaměřením na vklíněné cizí předměty, vpichy, řezy, trhliny a boule na bočnici. Vklíněné předměty mohou poškodit i vnitřní část pneumatiky. Poškození je třeba dát posoudit odborníkem na opravy pneu. Není-Ii oprava možná nebo je výsledek pochybný, pneumatiku nahradit. Poškozené pneumatiky mohou explodovat.
stáří pneumatik
Pneumatiky stárnou fyzikálními a chemickými procesy i když nejsou používány. Doporučení: Pneumatiky staré 10 let a více používat jen na vozidle, na němž trvale pracovaly. Bezpečnější je včasná výměna. Rezervní kolo po 6-ti letech užít jen pro nouzový případ. Neznáte-Ii historii použité pneumatiky nikdy ji nepoužijte!
hloubka dezénu
Čím nižší je hloubka, tím větší je nebezpečí Aquaplaningu. Zákonná minimální hloubka dezénu je 1,6 mm, pokud se objeví indikátor ojetí (můstek v drážce s výškou 1,6 mm) je to signál k okamžité výměně. Doporučená minimální hloubka dezénu pro zimní pneumatiky je 4mm.
kryt ventilu
Kryty (čepičky) chrání ventil před prachem a nečistotou, a tím před netěsností. Kryt vždy dotáhnout a chybějící kryty ihned doplnit. Nejlepší jsou kryty s těsnícím kroužkem, chrání dvojnásob.
zatížení a rychlost
Vozidlo nepřetěžovat. Dbejte na dodatečné zatížení způsobené přívěsem. Mimořádně nebezpečné pro pneumatiky je přetížení, podhuštění, vysoká rychlost a vysoká okolní teplota (jízdy na dovolenou).
zimní pneumatiky
M+S pneumatiky mohou být přehuštěny o 20 kPa více než letní pneumatiky. Dbejte na rychlostní omezení. Držitel vozidla je povinen nalepit nálepku s označením maximální rychlosti pneumatiky v zorném poli řidiče pokud je tato rychlost nižší než maximální rychlost vozidla.
geometrie
Preventivně na jaře (letní pneu) a před zimou (zimní pneu) je třeba pneumatiky nechat vyvážit. Nerovnoměrné opotřebení ukazuje na porušenou geometrii. Je žádoucí kontrola v odborné dílně.
náhrada pneumatik
Pneumatiky, které jsou pro vozidlo schváleny, jsou uvedeny v technickém průkazu. Při koupi pneumatiky je možno použít jen výrobek s označením uvedeným v tech. průkazu. Výměnu provádět alespoň po osách. Rezervní kolo využívat, není-Ii příliš staré.
skladování pneumatik
Pneumatiky vždy skladovat na chladném a suchém místě a ve tmě. Pneumatiky bez disk.kola jen ve svislém stavu (pootáčet)! Vyvarujte se kontaktu benzínu, oleje a maziv.